Fungerer hverdagen på hjemmekontoret ikke rigtigt? Vi har samlet 5 tips til at forbedre din hverdag på hjemmekontoret i indlægget her. Forhåbentlig finder du noget, der kan hjælpe dig på rette vej. God læselyst!
Hverdagen på hjemmekontoret kan resultere i en meget anderledes arbejdsdag end på et stort fælleskontor. Et hjemmekontor skaber nemlig nogle andre udfordringer. Især i forhold til at skabe faste rammer og rutiner.
Hvorfor overhovedet tage tøj på, når ingen skal se dig?
Og man kan da sagtens spise frokost ved skærmen, når man alligevel spiser alene?
Er det nogle af de tanker, du også sidder med, når arbejdsdagen er rykket til hjemmekontoret på ubestemt tid? Så tag lige et kig på de 5 tips, vi har samlet her med fokus på at få hverdagen på hjemmekontoret til at fungere bedre.
OBS! Har du hjemmearbejdsplads uden decideret hjemmekontor, kan du med fordel også læse dette indlæg >
#1 Start dagen præcis, som hvis du skulle ud af huset
Ja, det er da en kæmpe fordel, at du ikke behøver at sætte håret, tage “rigtig” tøj på osv. Med andre ord sparer du en masse tid på ikke at skulle gøre dig præsentabel til verden udenfor.
Men… det er bare en rigtig god idé at gøre det alligevel. Du sparer stadig tid på transport til jobbet, og du kan da godt tage de løse joggingbukser på indimellem. Det bør bare ikke blive en hverdagsvane!
Man siger jo, at “klæder skaber folk”, og det hænger ikke kun sammen med, hvordan andre ser dig. Det er i høj grad også fordi, vi føler os mere komfortable og har bedre selvtillid, når vi gør noget ud af os selv. Du skal altså gøre dette for dig selv og ingen andre.
#2 Hold frokostpause, som du plejer
Dette tip er faktisk lidt tvetydigt, for hvis du plejer at spise din frokost ved skærmen, skal du holde op med det nu og starte en ny vane. Pointen er nemlig, at hvis du plejer at spise frokost i en kantine, et mødelokale eller ude i det fri, så skal du (så vidt muligt) fortsætte med dette.
Det er ofte en meget mere fokuseret (eller i hvert fald mere skærm-tung) hverdag, de fleste har på hjemmekontoret i forhold til en arbejdsplads med et fælleskontor. Der er ikke de samme forstyrrelser på hjemmekontoret, da kolleger ikke lige kommer forbi. Telefonen kan trods alt sættes på lydløs, og du kan også vælge ikke at tjekke din mail konstant, hvis du har en opgave, du fokuserer på.
Bevares, har du syge børn hjemme, eller skal hjælpe de yngre med undervisningen derhjemme (i disse Coronavirus tider), har du nok rigeligt med forstyrrelser.
Tippet er dog det samme: Du skal tage dig selv i at koble af og komme væk fra hjemmekontoret. Også selvom dit hjemmekontor reelt består af en bærbar computer, der hviler i dit skød.
#3 Bevæg dig!
Dette tip er i direkte forlængelse af tip #2 i forhold til, at din hjemmearbejdsdag skal brydes op. Normalt henter du sikkert kaffe eller skal gå mere end 20 skridt for at komme på toilettet. Med mindre du bor i et meget stort hus, så kommer du ikke til at bevæge dig, når du er på hjemmekontoret. Ikke i samme grad, i hvert fald.
Ikke noget med at have en elkedel fyldt med vand ved hånden, så du lige kan koge vand til en kop Nescafé, hver gang lysten melder sig.
Nej, du skal bevæge dit korpus hen i dit køkken. Også selvom det kun er 5-10 skridt.
Alt gælder!
Har du mulighed for at stå op og arbejde, så gør endelig dette. Hvis du har et skrivebord på dit hjemmekontor, så bør det helt sikkert være et hæve-sænke skrivebord. Selv hvis du har et hæve-sænke skrivebord, så skal du dog også tage dig selv i at bruge det.
Der er trods alt mange arbejdspladser, der har disse skriveborde, selvom de aldrig bliver hverken hævet eller sænket!
#4 Hold skærmpauser
Igen læner vi os op ad både tip #2 og tip #3. Du skal simpelthen væk fra den skærm. Ellers bliver du helt ør i hovedet. Bruger du ikke allerede skærmbriller, skal du nok komme til det, hvis du kigger på skærmen nærmest nonstop dag efter dag på hjemmekontoret.
Derfor skal der holdes skærmpauser! Det er for din egen skyld – og faktisk også din arbejdsgivers.
Er vejret godt, og kan du gå en lille tur, så gør endelig det. Eventuelt i forbindelse med din frokostpause, så du lige får koblet helt af. Alternativt kan du jo lige tage opvasken eller sætte dig et øjeblik og lytte til fuglefløjt.
Nej, det betyder ikke, at du dovner den. Tværtimod, så optimerer du din kapacitet, så du kan arbejde fokuseret, når du rent faktisk sidder klinet til skærmen og er i gang.
#5 Hold dine arbejdstider
Hvis du ikke har noget, du skal være færdig med her og nu, så hold dine arbejdstider. Du skal måske hverken undgå myldretiden eller nå toget, men derfor skal du huske at gå til tiden.
Det lyder måske meget smart, når nogle taler om deres vilde 60-80 timers arbejdsuger. De består dog ofte af mindst 50% møder og ikke op til 80 timer ved skærmen. I øvrigt er der heller ingen, der arbejder optimalt ved så mange timer ved skærmen.
Hold fri, når du har fri. Så er du frisk til at starte på ny i morgen – det gavner både dig og din arbejdsgiver. Dette gælder (naturligvis) også, selvom du er selvstændig og ikke har en arbejdsgiver, men i stedet har kunder, klienter eller patienter.
Hold dine arbejdstider og luk ned for hjemmekontoret, når arbejdsdagen er slut.